Chemie potravních řetězců
Popis:
Definice základních pojmů týkajících se výskytu xenobiotik v potravních řetězcích. Screeningové a rozhodčí analytické metody; metrologické aspekty preanalytických a analytických postupů. Systém hodnocení úrovně kontaminace potravních řetězců; typy prioritních polutantů požadovaných WHO a EU. Chemie kontaminujících anorganických a organických látek. Chemie aditivních látek v potravinách.
V rámci praktických cvičení studenti provádějí pomocí screeningových metod stanovení vybraných prioritních polutantů v různých matricích. S rozhodčími, časově náročnými metodami se seznámí teoreticky a je jim vysvětlen systém interpretace výsledků.
Garant: Mgr. Kateřina Járová, Ph.D
Vyučující: dr. Járová
Sylabus předmětu Chemie potravních řetězců
Přednášky
Týden |
Náplň |
Počet hodin |
1. + 2. |
Definice základních pojmů; systém hodnocení úrovně kontaminace potravních řetězců (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). Analytické metody screeningové a rozhodčí; metrologické aspekty preanalytických a analytických postupů (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). |
2 |
3. + 4. |
Typy prioritních polutantů podle WHO a EU (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). Chemie kontaminujících minerálních látek v potravních řetězcích (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). |
2 |
5. + 6. |
Chemie polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) v potravních řetězcích (2 hod./týd. – 2 hod. ŽP). |
2 |
7. + 8. |
Chemie perzistentních organochlorových sloučenin v potravních řetězcích (PCB) (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). Chemie polychlorovaných dibenzodioxinů (PCDD) a dibenzofuranů (PCDF). Chemie ostatních halogenovaných kontaminantů; benzenů, anilinů, toluenů a fenolů (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). |
2 |
9. + 10. |
Chemie pesticidů, jejich struktura a chemické vlastnosti (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP); organofosforové pesticidy, karbamidanové pesticidy, chlorované uhlovodíky pesticidního typu (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). |
2 |
11. + 12. |
Chemie pesticidů, jejich struktura a chemické vlastnosti (pyretroidy, fungicidy, herbicidy, fumiganty) (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). Chemie veterinárních léčiv, jejich obsah v potravinách a surovinách rostlinného a živočišného původu (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). |
2 |
13. + 14. |
Chemie ethylkarbamátů, ftalátů, monocyklických aromatických uhlovodíků a akrylamidu v potravinách (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). Chemie kontaminantů z obalových materiálů používaných na balení finálních výrobků. Chemie antioxidačních látek v potravinách (1 hod./týd. – 1 hod. ŽP). |
2 |
Cvičení
Týden |
Náplň |
Počet hodin |
1. |
Úvodní cvičení; bezpečnost práce v chemické laboratoři. |
3 |
2. |
Měření pH v roztocích standardů a ve výluzích z potravin; stanovení dusičnanů v zelenině pomocí rozhodčích metod a screeningových testů (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
3. |
Zpracování jednotlivých matric rostlinného původu pro analýzu cizorodých látek (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
4. |
Zpracování jednotlivých matric živočišného původu pro analýzu cizorodých látek (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
5. |
Čistící postupy – kolonová chromatografie (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
6. |
Izolace pesticidů a organohalogenovaných sloučenin z živočišných matric (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
7. |
TLC kontaktních a organochlorových pesticidů (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
8. |
Jednorozměrná a dvourozměrná TLC antioxidantů (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
9. |
Dělení neutrálních lipidů a fosfolipidů obsažených v živočišných tucích (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
10. |
Analýza fluorescenčně značených molekul v potravních řetězcích (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
11. |
Využití metody SPME při analýze polymerních látek kontaminujících potravní řetězce (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
12. |
Mobilní analytika, hodnocení pitné vody (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
13. |
Demonstrační cvičení zaměřené na stanovení organohalogenovaných sloučenin pomocí plynové chromatografie s detektorem elektronového záchytu. (Studenti provedou vyhodnocení získaných chromatogramů pod dohledem vyučujícího.) (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3 |
14. |
Zápočtová písemka; udělení zápočtu po kontrole požadovaných kritérií (3 hod./týd. – 3 hod. ŽP). |
3
|
Výukové materiály: